Innovaatio

”Aina kun ideoit, ajattele, idea on vain idea
eikä koskaan ratkaisu. Hulluja ideoita ei ole olemassakaan,
mutta hulluja ratkaisuja on joka askeleella.”

Koulumme alkoi elokuussa 2015. Pohjalla oleva kaupallinen koulutus ja 10-vuoden kokemus vähittäiskaupasta ovat kerryttäneet jo tietoa ja taitoa. Opintojen aiheet tähän asti ovat olleet tuttuja, mutta nyt tuli opittua jotain ihan uutta ja vielä kaksin kappalein, innovaatio ja bloggaus.

Saimme tehtäväksi tutustua innovaatioon ja siihen liittyvään kirjallisuuteen. Tehtävän kirjallinen osuus esitelläänkin blogissa tavallisen word-dokumentin sijaan. Todella nykyaikasta opiskelua.

Ensimmäinen ajatus oli, että mikä ihmeen innovaatio? Mitä innovaatio oikeasti tarkoittaa? Ennen kirjastoon lähtemistä katsoin tietysti ensin mitä sanoo google asiasta.

Hakupalvelu google näkee innovaation näin:

Innovaatio eli uudennos on jokin uusi tai olennaisesti parannettu, taloudellisesti hyödyllinen tuote, prosessi, palvelu tai keksintö. Innovaatio voidaan ymmärtää ideana, käytäntönä tai esineenä, jota yksilöt pitävät uutena.

Mutta miksi yritykset harjoittavat innovaatiotoimintaa tai innovoivat?

Yritykset jotka harjoittavat innovaatiotoimintaa hyötyvät eri tavoin innovaatioista. Ensimmäiseksi voisi mainita taloudellisen hyödyn. Se nyt on selvää, koska liiketaloudesta on kyse. Lisäksi myös uusilla tuotteilla tai palvelulla saavutetaan kilpailuetua ja näin myös saadaan myyntiä. Uskollisimmat asiakkaat odottavat uuden tuotteen tuloa markkinoille ja ovat valmiita ostamaan sen heti, kun tuote tulee markkinoille.

Innovaatiot vaikuttavat positiivisesti yrityksen imagoon ja sijoittajat kiinnostuvat helpommin innovoivista yrityksestä. Toki myös luovat ja osaavat ihmiset hakeutuvat töihin innovaatio-yrityksiin. Mikä sen parempaa yritykselle, kuin motivoitunut luova henkilökunta joka nauttii työstään. Ja tulosta syntyy..

Oikeastaan ensimmäinen ajatus mitä mieleeni google haun jälkeen innovaatiosta oli, että innovatiivisen ihmisen on oltava luova. Lueskeltua kirjallisuutta eteenpäin niin siellähän se sana luova tuli vastaan. Eräässä kirjassa määriteltiin yleinen innovaatio neljään komponenttiin. Ne ovat luovuus, strategia, toteutus ja hyödyllisyys.

Lyhyesti innovaation voisi kuvailla näin:

”Innovaatio on strategisen luovuuden hyödyllinen toteutus.”

Itselle kolahti tässä tehtävässä se, että tässäkin innovaatio-asiassa on kyse myynnistä ja sen maksimoinnista. Loppuviimein kaiken lähtökohtana on aina asiakas, asiakkaan tarve ja lisäarvon tuottaminen. Nykyään kuluttajien vaatimustaso on korkea ja se kasvaa edelleen. Yritysten on pakko kehittyä ja kehittää tuotteitaan, jotta pärjäävat markkinoilla.

P.K.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s