Kriisiviestintää

Mitä on kriisiviestintä? Ensimmäisenä tulee mieleen joku katastrofi, esim. terrori-isku, luonnonmullistus tai onnettomuus. Kun mietin opiskelu- ja työuraani taaksepäin en muista koskaan törmänneeni kriisiviestintäohjeistukseen. Japanissa asuessani osallistuin harjoituksiin maanjäristysten varalta, niistä jäi mieleen että paras paikka järistyksen sattuessa on pöydän alla. Ex-mieheni sai amerikkalaiseen yritykseen mennessään koulutuksen siltä varalta, että joku työkavereista sekoaa ja tulee toimistoon pyssyn kanssa ampumaan kaikki. Entä mitä ohjeistuksesta jäi mieleen? Paras toimintatapa on piilotella pöydän alla.

Kriisi ei ole aina katastrofi, eikä pöydän alla piilottelulla pääse kovin pitkälle kriisinhallinnassa. Kriisistä puhutaan, kun tapahtuu jotain ennalta arvaamatonta. Kriisi voi olla onnettomuus, toimintaan liittyvä häiriö, mainekriisi, irtisanomiset tai työntekijän kuolema, muutamia mainitakseni. Myös positiivisesta asiasta, kuten tilauskannan rajusta noususta, voi seurata kriisi. Tärkeää viestinnässä on nopea reagointi; tiedon täytyy myös pitää paikkansa ja välittyä oikealle kohderyhmälle. Yrityksen on tärkeintä osoittaa, että se pitää sidosryhmistään huolta. Johdon on otettava vastuu ja annettava kriisille kasvot.

Kriisiviestintäsuunnitelmassa määritellään toimintatavat kriisin sattuessa. Etukäteen määritellään ja kuvataan potentiaaliset kriisit sekä viestinnän toimintamallit, prosessit ja vastuut. Tarvittaessa voi myös tehdä ”toimi näin”-ohjeita ja viestiluonnoksia. Myös sosiaalinen media on otettava huomioon kriisiviestintäsuunnitelmaa tehdessä. Suunnitelmaa on myös harjoiteltava etukäteen, näin kaikille on selvää mitä tehdään ja missä järjestyksessä oikean kriisin sattuessa kohdalle. Harjoituksessa myös selviävät suunnitelman mahdolliset puutteet.

Työskentelen kahden henkilön tilitoimistossa ja keskustelin kriisiviestintäsuunnitelmasta esimieheni kanssa. Ensimmäinen reaktio molemmilta oli samankaltainen: tarvitseeko näin pienessä toimistossa tällaisesta asiasta edes keskustella. Kun aloimme miettiä mitä kriisejä tilitoimisto voisi kohdata (tositteet ja ohjelmistojen varmuuskopiot tuhoutuvat tulipalossa tai vastaavassa, toinen meistä kuolee yllättäen jne.) tajusimme että kriisiviestintäsuunnitelma ei olisi ollenkaan huonompi juttu. Päätimmekin ryhtyä tuumasta toimeen kesän hiljaisempina kuukausina ja luoda toimistollemme kriisiviestintäsuunnitelman.

Advertisements

One comment

  1. HeliAntila

    Hienoja ajatuksia. Meillä on varmaan kaikilla kokemuksia kuvaamistasi harjoitustilanteista. Ehkä harjoituksia on pahimmillaan ollut jopa niin usein, että ne on toteutettu vain rutiininomaisesti. Mitään ei ole jäänyt mieleen.

    Mielestäni pienissäkin organisaatioissa on syytä varautua pahimpaan. Kahden hengen yritykset eivät joudu median hampaisiin välttämättä samassa mittakaavassa kuin isommat organisaatiot. Pienille yrityksille tapahtuvat kriisit saattavat puolestaan halvaannuttaa helposti koko liiketoiminnan. Miten esimerkiksi hoidetaan työt yrittäjän pitkän sairausloman aikana?

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s