Myynnin kustannuksella säästöjä kuluissa

Tiukan taloudellisen ajan vuoksi vähittäiskaupat ovat joutuneet säästösyistä karsimaan kuluja. Pakollisia kuluja on karsittu ja toimintoja on lakkautettu kokonaan. Kuluja joita voi karsia löytyy myymäläliiketoiminnasta mm. siivouskustannuksista. Jokapäiviäsiä siivoustoimia voi karsia ja siivouskertoja voi harventaa, jotta saa kuluja pienemmiksi. Markkinointia ja mainontaa on vähennetty, koska kustannukset ovat kovat. Mainonta ei ole liiketoiminnalle pakollista. Mainonta on suurelta osin viety sosiaaliseen mediaan, koska se on ilmaista. Mikään kulu ei ole niin pieni etteikö sitä voisi kyseenalaistaa tällaisessa taloudellisessa tilanteessa.

Olin eräässä tavaratalossa ostoksilla ja heillä oli ”kampanjapäivät” meneillään. Rahaa oli laitettu niin mainontaan kuin myymälän visuaaliseen ilmeeseen. Yksi tarjoustuote oli päässyt loppumaan ja kysyin sitä myyjältä. Myyjä vastasi minulle, että tuotetta kyllä löytyy varastosta, mutta meillä ei  ole henkilökuntaa joka sitä ehtisi hakemaan. Kuulostaa aika hurjalle, että tuotteita ostetaan sisään ja satsataan mainontaan, mutta säästetään henkilöstökuluissa. Tässä tapauksessa tuote jäi ostamatta ja kaupalle kauppa tekemättä. Enkä ollut varmastikkaan ainoa joka tuotteen olisi ostanut.

Henkilöstökuluissa säästäminen näkyy monessa myymälässä tuotehuollon tasossa sekä palvelussa. Ei voi oikeestaan puhua edes palvelusta, koska sitä ei juurikaan enään saa mistään. Kassajonot ovat pidempiä kuin ennen. Jaksaako kaikki kuluttajat jonottaa? Riippuu varmasti monesti siitä mitä on ostamassa ja kuinka tarpeellinen tuote kuluttajalle on.  Hävikki on myös varmasti kasvanut henkilöstömäärän pienentyessä myymälöissä.

Kuka tekee laman? Media. Ihmiset ostavat ja kuluttavat ihan niin kuin ennenkin, mutta jatkuva median uutisointi lamasta luo pelkoa ihmisiin. Kaupat karsivat kaikista ylimääräisistä kuluista ja juuri niistä tärkeistä henkilöstökuluista eli työtunneista joita nyt tarvisi lisätä, jotta kuluttajat saisivat hyvää palvelua, rohkenisivat kuluttamaan ja tuotteita löytyisi myymälöistä eikä varaston hyllyiltä.

 

P.K.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s