Sponsorointi

Sponsorointi tarkoittaa, että tuetaan esimerkiksi toisen yrityksen toimintaa tai jotain urheilutapahtumaa. Tuen ei ole pakko olla rahallinen: Urheiluvälineliike voi esimerkiksi sponsoroida urheilujoukkuetta varusteilla. Toisin kuin hyväntekeväisyydessä, sponsoroinnissa yritys tavoittelee kuitenkin myös omaa hyötyä. Yleisimmät sponsorikohteet liittyvät urheiluun tai kulttuuriin.

Sponsorointikohde harkitaan tarkasti ja sen täytyisi toimia sponsorin antajan toimintaperiaatteiden mukaisesti. Lisäksi sponsorin antaja asettaa omat tavoitteet, joita seurataan tarkasti. Tavoitteiden avulla tarkistetaan, että sponsoroinnista on varmasti hyötyä.

Sponsoroinnin tavoitteita voivat olla
– Yrityksen tunnettavuus (Enemmän näkyvyyttä)
– Pitkäaikainen yhteistyö sponsorin saajan kanssa (Verkostoituminen)
– Enemmän myyntiä
– Isomman asiakaskunnan tavoittaminen
– Yrityksen kiinnostuksen osoittaminen

Tavoitteilla voi osittain olla myös negatiivinen vaikutus. Esimerkki: Yritys “Kiekkokauppa” sponsoroi Tapparan jääkiekkojoukkuetta. Kiekkokaupan jo olemassa olevat asiakkaat fanittavat Ilveksen joukkuetta. He saavat tietää Tapparan sponsoroinnista  ja koittavat välttää jatkossa Kiekkokauppaa.

Esimerkki SKODAn näkyvyydestä

 

Esimerkki Marlboron näkyvyydestä

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kaisa

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s