Vastuullisuus kuuluu kaikille

Joulu tulee taas! Se näkyy myös katukuvassa ja hyväntekeväisyyskampanjoinnissa. Kansainväliset suuret ketjut kuten H&M, Gina Tricot ja Kappa Ahl aloittavat keräyksen Unicefin hyväksi. He ovat tehneet jo vuosia yhteistyötä Unicefin kanssa. He haluavat näyttää vastuullisuuttaan maailman köyhimpien valtioiden tukemiksi. Asiakkaat vaan ei aina tahdo uskoa, että raha menee suoraan Unicefin ja rahaa tarvitsevien ihmisten hyväksi. Julkisuuteen on noussut joitakin tapauksia, joissa on kerrottu kerättyjen rahojen väärinkäytöstä. Ihmiset epäröivät. Moni ihminen kuitenkin uskoo hyväntekeväisyyteen ja kertoo kassalla olevansa kuukausilahjoittaja. Ihmiset haluavat auttaa apua tarvitsevia.

Kun asiakkailta pyytää kauniisti kassalla ostosten yhteydessä yhtä ylimääräistä euroa Unicefille ja vastaukseksi saa; ei kiitos, melkein nousee itseltä savu korvista. Miksi toiset ei voi antaa yhtä euroa toiselle, jos itse ostaa pussillisen uusia vaatteita? Välillä ihmetyttää ihmisten käytös. Vastuullisuus kuuluu kaikille.

unknown

Toisaalta en ihmettele ihmisten epäröintiä. Markkinoilla on kymmeniä eri ympäristömerkkiä ja palkintoja jaetaan, kun on tehnyt jotain hyvin, mutta kauanko se kantaa? Onko huomenna enää niin hyvä vai tekikö joku jo jonkin asian paremmin? Niin kuin Ellunkanoissa sanottiin pitäisi pystyä tekemään ja näyttämään se vielä paremmin tulevaisuudessa. Vastuullisuudella tehdään bisnestä. Vielä kun joku keksi sen, miten kuluttajan ei tarvitsisi maksaa extraa vastuullisesta tuotteesta.

Vastuullisuus ja eettisyys on päivän sanat. Luontoa kunnioitetaan yhä enemmän ja enemmän ja sen eteen tehdään paljon kehitystyötä. Luonnonvarojen loppumista on alettu miettimään. Tulevaisuutta mietitään, mitä tämä suuri kulutus tuo tullessaan? Vastuullisuus näkyy myös joka päiväisesti edellä mainittujen yritysten arjessa. Ketjut kantavat vastuuta ympäristöstä, myös kierrätyksen muodossa. Yritysten käytössä olevat muovipussit ovat kaikki kierrätysmateriaalista. Tuotteet tulevat pahvilaatikossa, joten ne on helppo kierrättää. Yksittäispakattuja tuotteita on vähän ja kaikki toimitetaan suurpakkauksissa. Puuvillatuotteet on valmistettu orgaanisesta puuvillasta eli mitään myrkkyjä ei ole kasvattamisessa käytetty. Jokaiseen yritykseen saa viedä vanhoja tekstiilejä ja he laittavat ne kiertoon. Gina Tricot tekee yhteistyötä ruotsalaisen hyväntekeväisyysjärjestö Human Bridgen kanssa. Human bridge korjaa, myy ja kierrättää saamiaan tuotteita. Rahoilla ostetaan kehitysmaihin sairaalatarvikkeita mm. sänkyjä, pyörätuoleja.

vastuullisuus

Toki vastuullisuus on myös sitä, että yritys noudattaa yleisiä sääntöjä ja ehtoja. Työntekijöiden hyvinvointi ja oikeudenmukaisuus kuuluu asiaan, työehtosopimukset, työterveyshuolto, vakuutukset, verot jne. Nämä ovat itsestään selvyyksiä, mutta nyt kun niitä oikein alkaa kirjaamaan ylös, on vastuullisia ja eettisiä asioita ihan huomaamatta aika paljon. Niitä noudattaa koska niin opetettu ja niin kuuluu tehdä.

Eettisyys ja vastuullisuus näkyy myös yksityisen ihmisen käytöksessä. Monet kierrättävät vaatteensa, tuunaavat vanhoista tavaroista uusia, kierrättävät jätteensä jne. Toiset kulkevat julkisilla, kävellen tai pyörällä ihan ekologisista syistä.  Suurin osa väestöstä osaa toimia vastuullisesti. Hyvä niin, että osaamme jättää pienemmän jalanjäljen itsestämme.

P.K.

 

 

 

 

 

Advertisements

One comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s