Vastuullisuudesta

Luin Ellun Kanojen julkaiseman vastuullisuusoppaan suurella mielenkiinnolla. Vastuullisuudesta puhutaan ja kirjoitetaan paljon ja suuremmat yritykset julkaisevat vastuullisuusraportteja. Usein yritykset kuitenkin jäävät kiinni ns. housut kintuissa – vastuullisuusoppaassa esimerkkinä käytetään Volkswagenia, joka voitti 2014 ympäristöjärjestön kestävän kehityksen palkinnon ja jäi seuraavan vuonna kiinni päästöhuijauksesta. Onko vastuullisuus liiketoiminnassa vain kilven kiillotusta, jotain päälle liimattua toimintaa? Vai onko kyseessä varteenotettava kilpailukeino, johon yritykset turvautuvat tulevaisuuttaan suunnitellessaan?

Erityisesti minulle kolahti lukemastani kuluttajien oikeudet yritysten vastuullisuudessa ja Volvon lupaus tehdä autoistaan niin turvallisia, että kukaan ei enää kuole liikenneonnettomuuksissa. Itse liikenneonnettomuudessa olleena haluaisin moisen auton käyttööni heti, mutta samalla ihmettelen meitä kuluttajia. Auto ei ole ihan tuore keksintö, mutta vasta nyt turvallisuuteen satsataan niin paljon, että ei tarvitse uhmata kuolemaa joka kerta käydessään rattiin? Mitä me kuluttajat olemme vaatineet, suurempia tehoja ja parempaa verhoilua? Joutuvatko yritykset tulevaisuudessa suunnittelemaan toimintaansa meidän kuluttajien turvallisuus ja laajemmin yhteinen hyvinvointi lähtökohtanaan?  Ehkä tulevaisuudessa lääkefirmat joutuvat laittamaan osan voitoistaan kannattamattomien lääkkeiden kehittämiseen tai alkoholintuottajat laitetaan uusien tuotteiden kehittämisen ohella keskittymään alkoholismin tutkimisen ja hoitomuotojen kehittämiseen?

Mitä sitten on vastuullisuus omassa työssäni kirjanpitäjänä? Tulostan harkiten ja silloinkin kaksipuoleisesti? Jos ryhtyisin varmistamaan, että yrittäjät maksavat mahdollisimman paljon veroja yhteisen hyvämme eteen, olisin pian entinen kirjanpitäjä.  Alana kirjanpito on vähintäänkin omanlaisensa. Kuka tahansa voi polkaista pystyyn tilitoimiston ja ryhtyä tarjoamaan taloushallinnon asiantuntijapalveluita. Aiemmin oli paljon yhden hengen tilitoimistoja, mutta nyt trendinä ovat suuret toimistot, joilla kaikki perustuu kustannustehokkuuteen. Kaikesta laskutetaan, sähköposteihin vastaamisesta ja kirjekuoristakin. Jotkut suuremmat tilitoimistoketjut ovat jo listautuneet pörssiinkin. Yksi tekijä, joka määrittää alaa, on suuri vaihtuvuus. Monikaan ei halua jäädä alalle, ja siksi usein kirjanpitäjänä onkin vastavalmistunut nuori. Yrittäjä onkin tilanteessa, jossa hän ei voi olla varma kirjanpitäjänsä taidoista, ei tiedä kuinka paljon häntä tullaan laskuttamaan, eikä voi olla varma, että hänen kirjanpitonsa on muutakin kuin jotain numeroita paperilla. Vastuullisena kehityksenä tilitoimistossa näkisinkin laskutuksen läpinäkyvyyden, kirjanpitäjien osaamisen jatkuvan ylläpitämisen ja jatkuvan työpaikkaviihtyvyyden ja palkkauksen kehittämisen. Näillä taattaisiin sekä asiakkaille että tilitoimiston työntekijöille paras mahdollinen tulos.

 

M.C.

Advertisements

One comment

  1. HeliAntila

    Pohdit hyvin eettisyyttä myös oman työsi kautta. Esille nostamasi huoli tilitoimistojen henkilöstön osaamisvaatimuksista ja vaihtelevasta tasosta on todellakin keskustelun arvoinen. Uskoisin, että monellakaan yrittäjällä ei itsellään ole valmiuksia arvioida sitä, vaan he luottavat osaamistasoon. Myös ajoneuvojen turvallisuudesta kirjoittamasi esimerkki osoittaa hyvin sen, miten vastuullisuuden suhteen on vielä paljon opeteltavaa.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s