Kuilun yli, mutta miten?

Mikä on trendi?

Suuntaus, liike, halu, mielentila, idea, tavoite.

”Jonakin ajankohtana vallitseva makusuunta, suosiossa oleva tyyli, kuosi, yleinen tapa. Usein houkutteilla tai muilla keinoin aikaan saatu ja ylläpidetty aikakaudelle tai ajanjaksolle ominainen, vallalla oleva suuntaus, jäljitelty tapa”.

Kun ilmoittauduin seminaariin, en ajatellut sen liittyvän mitenkään liiketalouden opintoihini. Tavoitteena ennemmin oli oppia väreistä ja vallitsevista trendeistä. Kovin tutulta alkoi kuulostamaan, kun sisustusarkkitehti Lars Räihä alkoi luennoimaan Tikkurilan ja TAMKin järjestämässä Väri, Valo ja Pinta-seminaarissa miten trendi syntyy. Olin juuri kuukausi sitten saanut luettua kirjan Ilmiön kaava. Trendin synty toteutuu hyvin samalla kaavalla kuin Ilmiön kaavassa kuvataan ilmiön synty.  Tarinoi intohimo, sytytä innostujat, värvää vahvistajat, juurruta ja uudista, sanottiin ilmiön kaavassa.

a_DR3sUgqhYgQnOheisessa kuvassa on kaavio joka kuvaa trendin syntyä. Jokainen yritys haluaa päästä kuilun yli. Kuilun yli pääsemiseksi pitää löytää uudistajat ”asiantuntijat” ja aikaiset käyttöönottajat ”näkijät”. Muotitoimittajat ovat suuressa osassa, kun trendejä nostetaan pinnalle. Muotilehdissä esitelty trendi ohjaa kuluttajien ostokäyttäytymistä, vaikka loppu peleissä se on kuluttaja, joka ostopäätöksen tekee. Kuilun yli pääseminen merkitsee trendin syntyä ja uusien trendien syntyminen tarkoittaa lisääntynyttä kassavirtaa yrityksille.

 

MkH1b4HLxkx2_KTrendit jakautuu kolmeen luokkaa. Ne ovat muotioikku, muoti ja klassikko. Seuraavassa kuviossa esitetään muotituotteen ja muotioikun ero. Muotioikku on lyhytikäinen tyyli, josta tulee nopeasti sekä suosittu että epäsuosittu. Ehkä tunnetuin muotioikku on ollut crocs-kenkä. Ero nähdään tuotteen tai ilmiön elinkaaressa. Klassikko pitää aina pintansa eikä poistu markkinoilta jatkuvan kysynnän vuoksi.

 

Trendin luominen

Trendejä ennakoidaan kahta vuotta aiemmin kuin ne tulevat katukuvaan, päätyvät kauppojen hyllyille ja ihmisten koteihin. Brittiläinen TrendBible-yritys on tehnyt tätä ennakointia jo lähes 20 vuoden ajan. He osaavat paikantaa tulevia trendejä ja sen, miten kääntää tieto käyttökelpoiseksi osaksi asiakkaiden kaupallista menestystä, helposti ymmärrettävällä tavalla. Jotkin asiat joita he tekevät on tiedettä- mitattavaa ja tutkittavaa, jotkin asiat liittyvät vahvaan kokemukseen, ja loppu on hyvin hiottuja vaistoja. Yhdistelmä, joka pitää heidän asiakkaat kilpailun kärjessä, jossa he jatkuvasti osoittavat kaupallista kasvua haastavasta ilmastosta huolimatta. Heidän mielestä trendit toimivat parhaiten, kun niitä räätälöidään tuotemerkin ja asiakkaiden mukaan. Kun he ennustavat tulevia trendejä maailmanlaajuisesti tunnetuille brändeille, he käyttävät ainutlaatuisia menetelmiä, jolla korostetaan maantieteellisiä erityispiirteitä. Tämä varmistaa, että jokaisella tarinalla on suurin mahdollinen vaikutus ja vastaa erityisiin sosiaalisiin ja sivistyksellisiin vaatimuksiin kullakin markkina-alueella. Erittäin mielenkiintoinen yritys. Lisää tämän vuoden ja vuosien 2018-2019 trendeistä voit lukea heidän sivuiltaan osoitteesta https://www.trendbible.com Tästä sivustosta taitaa tulla minun yksi seuratuimmista sivuistani.

Mielenkiintoisin asia koko luennossa oli nähdä se mitä vuonna 2014 oli ennustettu tälle vuodelle. Kaikki värit, materiaalit ja tyylit, mitä oltiin ennustettu, ovat juuri nyt todella IN. Todella mielenkiintoista miten trendit pystytään ennustamaan!

P.K.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s