Kun valokuva ei enää riitä

Ihmiset käyttävät mobiililaitteita enemmän kuin muita digitaalisia laitteita. Mobiililatteiden tulo markkinoille on mahdollistanut ajan hermolla elämisen. Kaikki tieto on saatavilla heti. Mobiililaitetta käytetään autossa, bussissa, junassa, koulussa, kaupassa ja ties missä. Kuluttajat vaativat koko ajan enemmän ja enemmän, yritysten on pysyttävä muuttuvassa maailmassa mukana tai muut menevät ohi. Kuluttajille ei enää riitä hyvä kirjoitus tai valokuva, on siirrytty videokuvaan. Sitä on helppo ja nopea seurata, olit missä tahansa. Hyvä video on lyhyt ja sen voi katsella äänettömästi ja ymmärtää silti mikä on videon sanoma. Markkinoinnissa kehotetaan luomaan kiinnostavaa sisältöä ja kertomaan tarinaa. Videolla pystyy kertomaan tarinaa huomattavasti kiinnostavammin kuin pelkillä valokuvilla tai tekstillä. Alma median luovasuunnittelija Kimmo Kuusisto listasi viisi tärkeintä asia, jotka tulee ottaa huomioon mobiilivideomainosta tehdessä.

  1. Videon pituus maksimissa 10 sekuntia
  2. Video pitää pystyä katsomaan äänettömästi tai se pitää olla tekstitetty
  3. Videon tulee koukuttaa katsoja 2-3 sekunnissa
  4. Videon viestin tulee olla selkeä
  5. Hyödynnä koko mobiilin pinta-ala

You Tubesta löytyy myös video, jossa Kimmo esittelee, miten mobiiliin tehdään video täyspitkästä tv-mainoksesta. Sen pääset näkemään tästä https://www.youtube.com/watch?v=16xjYm2iixY

Markkinoille tulleet 360-videot tarjoavat mahdollisuuden ihan uudenlaisiin kokemuksiin. 360-asteen videot tunnetaan myös nimellä virtuaalitodellisuus. 360-videoissa kamerat kuvaavat joka suuntaan. Tämä tarkoittaa sitä, että videota voi käännellä mihin suuntaan tahansa kursorilla tai sormella sekä kääntämällä mobiililaitetta kädessä. Esimerkiksi tapahtumien, lomakohteiden ja paikkojen markkinoijat saavat hurjan hyödyn videoista, koska videot mahdollistavat viemään asiakkaan ”paikan päälle” videon muodossa.

Alma medialla järjestettiin maaliskuussa 2017 Alma talk-videomarkkinointi seminaari. Sen löydät YouTubesta osoitteesta https://www.youtube.com/watch?v=RjCSl7cpo3Y Seminaari on melko pitkä, mutta sisältää todella ajankohtaista asiaa videomainonnasta.

Tulevaisuuden onnistuneen markkinoinnin ohjeet: Ole rohkea, kokeile, uskalla, ota kantaa, kuvaamalla video tietysti!

P.K.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s