Edelläkävijyyden seitsemän ulottuvuutta

Maailma tarvitsee edelläkävijöitä, suunnannäyttäjiä. Millainen sitten on edelläkävijä? Edelläkävijät unelmoivat suuria unelmia ja ovat niitä jotka uskaltavat ensimmäisenä tehdä hypyn tuntemattomaan. Se on ensimmäisenä olemista ja väistämättä riskien ottamista. Jokaisella on joskus hyviä ideoita, mutta niiden toteuttamiseen tarvitaan ROHKEUTTA, sitkeyttä ja osaamista. Niitä ei kaikilla ole. Edelläkävijyys on tekoja, 99% hikeä ja 1% ideoita. Suunnannäyttäjä lunastaa paikkansa huipulla pitkäjänteisellä työllä, pitämällä lupauksensa ja puurtamalla arjessa. Menestys ruokkii menestymisen nälkää.

Edelläkävijöistä ollaan toki montaa mieltä. Vasta menestyksen jälkeen on helppo sanoa mitä mieltä on asiasta. Harva uskoi Ikean menestymiseen, mutta on joutunut perumaan puheensa, kun kasvuluvut puhuvat puolestaan. Edelläkävijyys perustuu asiakkaan ymmärtämiseen. Tässä asiassa Ikea on onnistunut. Yrityksen tulee ymmärtää, mitä asiakas haluaa ja miten hän toimii ja mitä haluaisi elämänsä järjestää. Pankkien liiketoimintamallin muutos on hyvä esimerkki siitä, miten pankkipalvelut on siirtynyt verkkoon ja asiakkaat ovat ottaneet sen iloiten vastaan, koska pankkipalveluiden asiointi on helpottanut hurjasti asiakkaiden elämää. Palveluinnovaatio on vaatinut liikkeenjohdollisen innovaation lisäksi asiakasinnovaation. Innovaatiot muuttaa myös asiakkaan tapaa toimia.

Edelläkävijyyden ulottuvuudet kiteytetään seitsemään ryhmään. Ne ovat: asiakasymmärrys, kyseenalaistaminen, uutuusarvo, palveluasenne, verkostoituminen, ennakointi ja kasvun nälkä. Edelläkävijyys on kaikissa ulottuvuuksissa asennetta, osaamista ja kykyä jalkautua.

Kiteytetyt ulottuvuudet

Asiakasymmärrys-

antaa valtaa asiakkaalleen kuuntelemalla ja keskustelemalla

Kyseenalaistaminen-

ajattelee koko liiketoimintamallin uudelleen ja toimii vastoin perinteitä

Uutuusarvo-

luo asiakkaalle uutta arvoa tuottavia ratkaisuja joka syntyy vuorovaikutuksen tuloksena

Palveluasenne-

ymmärretään, että jokainen asiakaskohtaaminen on ainutlaatuinen

Verkostoituminen-

näkee menestymisen verkostoitumisen avulla ja hyödyntää sen tuomat edut

Ennakointi-

katsoo aina tulevaisuuteen, ennakoi markkinoiden kehityksen ja on askeleen edellä muita

Kasvun nälkä

kehittää ratkaisuja ja luo niillä uusia markkinoita tai synnyttää uusia liiketoimita-alueita

En usko, että yksikään yritys olisi jokaisessa seitsemässä ulottuvuudessa hyvä. Riittää, että on toisessa vahvempi ja toisessa heikompi. Suunnannäyttäjältä vaaditaan rohkeutta ja itsevarmuutta sekä osaamista ja asiantuntemusta. Toki tarvitaan myös kykyä tehdä ideoista kannattava liiketoiminta. Oikeat henkilöt, oikeissa paikoissa, oikealla asenteella ja intohimolla saavat aikaan erittäin hyviä tuloksia.

P.K.

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s