Mää oon somessa-tapahtuman antimia

Järjestimme opiskeluryhmäni kanssa digitalisuuteen liittyvän tapahtuman Mänttään Serlachius museossa, jossa pääaiheena oli sosiaalinen media. Luennoitsijoina olivat Jaana Nyström sekä Heli Kurjanen. Jaana Nyström on Google+ some-kanavan seuratuin suomalainen, joka kouluttaa ja valmentaa sosiaalisen median käyttöä. Heli Kurjanen johtaa Lune Groupia ja tuli kertomaan omasta menestystarinastaan.

 

Tässä vinkkejä yritykselle sosiaalisen median kanssa:

Nykyään sanotaan, että jos yritys ei ole somessa, sitä ei ole olemassa. Yritystä etsitään ensiksi googlesta ja jos mitään ei löydy, ihmetellään miksi ja mitä salattavaa yrityksellä voi olla. Monilla on tekosyy, että ei ole aikaa somelle. Mutta miten kaikelle muulle yritystoiminnalle löytyy aikaa (esim. myynti, asiakaskontaktointi, raportointi)? Tässä on pieni ajatusvirhe. Sosiaaliselle mediallekin pitäisi olla aikaa, koska sen täytyisi sisältyä yritystoimintaan.

Kohderyhmä voi määrittää some-kanavaa, mutta toisaalta jokaisesta kanavasta voi löytyä kohderyhmää. Miten useammassa kanavassa on, sitä parempi. Sisällön kieli taas kannattaa valita toiminnan mukaan. Tavoitatko pelkästään suomalaisia vai kansainvälisesti asiakkaita?

Tässä muutama yleinen some-kanava:Kuvahaun tulos haulle Social Media

Facebook
Instagram
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Google+

Mutta ei riitä, että on perustanut some-tilejä eri kanaviin. Kaikista tärkein asia on sisällöntuotto ja somen aktiivinen käyttö. Ihmisille täytyy antaa syy, miksi tiettyä tiliä kannattaa seurata. Kai Kawasakin mukaan 20% sisällöstä saa olla mainontaa, loput kannattaa olla jotain muuta. On tärkeää jakaa sisältöä, joka koukuttaa, viihdyttää ja opettaa. Sisällön ei tarvitse olla aina jotain omaa, mutta sen on liityttävä yrityksen toimintaan tai ihmisiin. Arvonnat ovat parempia kuin maksettu mainonta. Ole rohkea ja hullu. Tee niin kuin itse haluat, älä matki muita. Kerro esimerkiksi tarinoita yrityksestä, varsinkin ihmisistä. Ihmisiä kiinnostaa ihmiset. Mainostaessa on tärkeä olla ytimekäs ja varsinkin rehellinen. Kotisivut ovat yrityksen käyntikortti. Somessa taas saa olla vapaampi ja ihmiset saattavat samaistua paremmin.

Sisältöä ei kannata jakaa ilman kuvaa tai videota. Pelkkä teksti ei ole kovin mielenkiintoista. Videot jopa päihittävät kuvat. Videoissa on tärkeä muistaa hyvä äänenlaatu. Videon pituus taas on riippuvainen aiheesta. Vinkkinä: Youtubessa on ilmainen videokäsittelyohjelma. Youtubesta saa hyviä ilmaisia ohjeita googlettamalla. Amerikkalaiset nuoret kuulemma uskovat, että Youtubesta löytyy mitä vain tarvitsee tietää. Joten jos mahdollista, tee ”How to…”-video.

Eli vielä kerran: Ihmisiä kiinnostaa ihmiset, ole aktiivinen somessa omalla tavalla. Hauskaa somettamista!

– Kaisa

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s