Pinterest yrityskäytössä

Go to Market raportti

 

Lähdimme tekemään Go to Market -projektiamme Interior Today Companylle, joka on loppukesästä 2016 perustettu suomalainen sisustusverkkokauppa. Kevään teemana oli digitaalisuus, ja meitä kiinnosti erityisesti sosiaalinen media sekä sen hyödyntäminen yrityksen näkökulmasta. Pohdimme somemarkkinointia, seuraajien lisäämistä ja lisäarvon tuottamista asiakkaille. Somekanavista Interior Todaylta löytyi jo ennestään Facebook- ja Instagram-tilit. Emme kuitenkaan kokeneet pystyvämme tarjoamaan riittävästi apua näiden sivujen ylläpidon suhteen, koska tilejä päivitettiin jo aktiivisesti. Sen sijaan päätimme luoda täysin uuden kanavan potentiaalisten asiakkaiden tavoitteluun, ja tässä kohtaa esille nousi visuaalinen kuvakanava Pinterest.

Pinterest on kuin online-leikekirja, jossa voit kerätä inspiraatiota ja ideoita ns. virtuaaliselle korkkitaululle. Pinterestissä kuvat ovat pääroolissa, ja nuorten naisten suosimassa yhteisössä vahvoja teemoja ovat ruoka & reseptit, kauneus & muoti sekä sisutus & remontointi. Yrityskäytössä Pinterestiä on hyödynnetty vielä varsin vähän, ainakin Suomessa. Lieneekö syynä suomalaisten yritysten ylipäätään hidas herääminen sosiaalisen median suhteen, vaiko jokin muu? Emme tiedä syytä, mutta halusimme lähteä selvittämään mitä Pinterest voi yritykselle tarjota. Yksi asia, mikä Pinterestissä nousi yrityskäytössä heti alkuun positiivisessa mielessä esille, ainakin verrattuna esimerkiksi kilpailevaan kuvasivusto Instagramiin, on liikenteen ohjaaminen yrityksen nettisivuille. Pinterestissä voi linkittää kuvat suoraan esimerkiksi verkkokaupan tuotesivulle tai blogitekstiin, jolloin kuvaan törmäävä voi halutessaan helposti klikata lisätietoa aiheesta, tai jopa ostaa kyseisen tuotteen.

Pinterestin käyttö on yksinkertaista eikä vaadi sen suurempia ponnisteluja yrityskäytössäkään. Yritystilin luominen oli yhtä helppoa kuin henkilökohtaisen profiilinkin perustaminen, ja monet muutkin toiminnot, kuten kuvien lisääminen (pinnaus), uudelleen jakaminen (repinnaus) ja kokoelmien luominen (taulut/ pinboards) toimivat samoin kuin yksityiskäyttäjilläkin. Omalta osaltamme suunnitelmana oli luoda heti alkuun Interior Todaylle neljä taulua; sisustus, säilytys, tekstiilit ja tapetit, joihin kaikkiin tulisi neljä kuvaa per taulu. Näin profiili ei olisi missään vaiheessa ”vajavainen” tai tyhjän näköinen. Kuukauden ajan pinnailisimme tasaiseen tahtiin kuvia niin, että näitä projektin loputtua olisi yhteensä 36 ja lisäisimme samalla vielä kaksi taulua lisää; makuuhuone ja keittiö.

Kuva2

Pysyimme jokseenkin suunnitelmassa, vaikka joitain haasteitakin oli. Tilin luomisen jälkeen kesti yllättävän kauan ennen kuin profiiliamme löytyi koko Pinterestistä. Tai löytyihän se omalla osoitteellaan, mutta hakukentissä se ei noussut, yrititpä sitten etsiä käyttäjää tai lisäämiämme kuvia. Pinterestin tuki toimi englanniksi ja vastauksia jouduimme odottamaan. Jonkinlaisen vastauksen lopulta saimme, että uuden profiilin löytymiseen / päivittymiseen saattaa kulua useampia päiviä, mutta meiltä tähän meni yli viikko. Hakutoiminnot saatiin loppu viimein kuitenkin toimimaan, mutta eli aikaa selvästi vaatii ennen kuin uusi tili löytää massiivisessa markkinakanavassa paikkansa.

Profiileita kuvineen on Pinterestissä paljon, todella paljon, joten erottuminen voi yritykselle olla vaikeaa. Tähän auttaa yksinkertainen resepti, mikä toimii somessa yleensäkin, eli ole aktiivinen! Pinterestin kohdalla siis; pinnaa, repinnaa, kommentoi, keskustele ja seuraa, sekä tärkein viimeisenä, eli panosta laadukkaisiin ja kiinnostaviin kuviin. Pinterest on täynnä toinen toistaan inspiroivampia, uniikkeja kuvia, ja koimme itsekin julkaisujen valitsemisen haasteeksi, vaikka Interior Todayn kuvat olivat sentään pitkälti ammattilaisen valokuvaamia. Oman kokemuksemme mukaan Pinterestissä kuvan saisi jakaa keskivertoa useammin verrattuna muihin sivustoihin. Pinnauksia tai repinnauksia voisi tehdä joka päivä tai parikin kertaa päivässä, jotta maksimaalinen hyöty saavutettaisiin. Mitä enemmän pinnaat, sitä enemmän saat näkyvyyttä.

kuva.png

Erottuvuuden lisäksi, myös potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen tuo omat haasteensa. Miten saada yrityksen kuva näkymään juuri nimenomaisesta aihealueesta kiinnostuneelle käyttäjälle? Tähän auttaa kuvien oikeanlainen tekstitys ja aihesanojen käyttö. Eli ne hakusanat, joilla käyttäjät voisivat hakea aiheesta tietoa, tulisi näkyä kuvien tai/ja taulujen kuvauskentissä. Seuraamalla kiinnostavia tahoja voit tuoda paremmin myös oman profiilisi esille, mutta käyttäjien seuraaminen (tai niiden haaliminen) ei kuitenkaan ole Pinterestissä avainasemassa, niin kuin monessa muussa somekanavassa. Pinterestissä ei välttämättä tarvitse seurata yrityksen tai yksittäisen henkilön koko profiilia, vaan voi seurata itseä kiinnostavia yksittäisiä tauluja tai laajempia aihe-alueita.

Pinterestiä käytetään ympäri maailmaa, mutta kielellisesti ja maantieteellisesti suurin kävijäkunta tulee Yhdysvalloista, jossa Pinterest on hyvinkin suosittu. Tämä heijastuu myös niiden harvojen suomalaisten firmojen Pinterest-tileissä, kun sivun kieli onkin englanti suomen sijaan. Voisikin kuvitella, että Pinterest on oiva markkinakanava kansainvälisen kaupankäynnin ja näkyvyyden lisäämiseen, mutta kuinka paljon Pinterest hyödyttää Suomen rajojen sisäpuolella toimivaa firmaa? Interior Today ei toistaiseksi toimita tavaraa ulkomaille, joten meidän oli tavoitettava suomalaiset käyttäjät. Profiili luotiin siis täysin suomenkielisenä, sekä kaikki hakusanat ja kuvatekstit olivat myös suomeksi. Analyysitietoja katsoessa (viimeisen 30 päivän ajalta katsojien profiilit maittain), voimme todeta onnistuneemme hyvin tavoittamaan juuri suomalaiset käyttäjät.

maat

Pinterestin yritystilin analyysitiedot eivät kerro aivan kaikkea, mutta jotain näistä voi todeta, kuten esimerkiksi Interior Todayn kohdalla pinnauksien katselukertojen tasaisen nousun. Huhtikuussa pinnauksien katselukertojen päivittäinen keskiarvo oli 44, kun taas toukokuun ajalta jo 134 (huhti-toukokuun keskiarvo 90). Katsojaprofiilien huhtikuinen keskimäärä päivää kohden taas oli 14 ja toukokuun puolella 45 (huhti-toukokuun keskiarvo 30). Prosentuaalisesti huimia nousuja siis, kun tili kuitenkin on luotu vasta pari kuukautta sitten. Selvät piikit näkyvät pinnausten kohdalla, ja suurin piikki näkyy sunnuntaina 7.5 kun lisäsimme useamman kuvan saman päivän aikana saaden tavoitekuvamäärämme täyteen. Tämän jälkeen ”luovutimme” tilin Interior Todayn omistajille, ja seuraavat nousut olivatkin jo toimeksiantajamme omia pinnauksia sekä uuden Pinterest-profiilin mainos Interior Todayn Facebook-sivulla.

huhti_toukokuu

Vaikka kuvia katsellaan, varsinaisia napsautuksia, eli kuvista verkkokaupan sivuille klikkauksia ei vielä kovin paljon ole, ja näistäkin suurin osa taitaa olla omia testailuitamme tai ”esimerkkinäyttöjä”. Tulee kuitenkin muistaa, että lähtökohtaisesti Pinterest ei ole kauppapaikka, vaan ideoiden ja inspiraation lähde. Uskomme silti, että pitkällä tähtäimellä, jos sivu pidetään aktiivisena, saadaan ohjattua myös verkkokaupan sivuille enemmän kävijäkuntaa ja sitä myötä lisättyä mahdollisia kauppoja. Aikaa prosessi kuitenkin vie, ja nähtäväksi jää riittääkö Interior Todayn kohdalla rahkeet tämän markkinakanavan säilyttämiseen. Ei kokeilussa kuitenkaan mitään menetä, ja vaikka kallisarvoinen aika olisi nyt kortilla, on Pinterestin pyörteisiin nyt huomattavasti helpompi hypätä, kun tili ja pohja ovat jo olemassa.

taulut

 

Interior Todayn Pinterest-sivuihin pääset paremmin tutustumaan tästä 🙂

 

Katja & Outi

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s