Ajatuksia myynnistä

Myynnistä on, jos jonkin moista uskomusta. Itsellä ehkä vahvimpana myynnistä on uskomus, että myyjäksi synnytään. Myyjän pitäisi olla kova puhumaan ja pitäisi osata hieman koijata ihmisiä. Näin ei kuitenkaan ole. Myyntiä voi oppia. Varmasti jotkin myyjät ovat kovia puhumaan, mutta myös hiljaisemmat myyjät myyvät paljon. He osaavat kuunnella. Se on yksi myyjän tärkeimpiä tehtäviä. Kuuntelemalla saadaan selville mitä asiakas haluaa ja tarvitsee. Aktiivista kuuntelua voi myös opetella. Jokaisella myyjällä on oma tapa myydä. Ei ole mitään oikeaa tapaan, vaan pitää vaan löytää se itselle oikea tapa. Myös asenteella on suuri vaikutus menestymiseen myyjänä. Oikea asenne, avoin mieli, avoimuus ja vastaanottavaisuus ovat myyjän välttämättömiä ominaisuuksia.

Myynnin kulkemattomuutta syytetään usein monesta syystä. Helppo on syyttää markkinointia, esimiestä, palkkausta tai säätä. Toki esimiehellä on vaikutus alaistensa yleiseen fiilikseen ja positiivisella palautteella työntekijät pysyvät motivoituneina hetken. Mutta todellisuudessa oikea syy fiilikseen löytyy peiliin katsomalla, oma asenne ratkaisee. Myyntityö on kaikkein tärkein työ. Jos kauppa ei käy ei kannata valmistaa mitään. Paras myyntiväline on myyntieuro, ei mikään markkinointikanava tai -kampanja. Tyytyväiset asiakkaat myyvät myyjien puolesta. He voivat jopa kertoa uuden kontaktin kenelle myydä.

Sorrun väillä itsekin miettimään, miksi asiakkaat ostavat muualta? Tai miksi kilpailijoilla on paremmat tuotteet? Näin ei kuitenkaan saisi ajatella. Ruoho ei ole vihreämpää aidan toisella puolella. Aloittelevan myyjän on tehtävä aluksi enemmän töitä ja hankittava oma asiakaskunta ja verkosto. Myyntityö on ihmislaji. Ihminen myy ihmiselle ja kemia on tärkeä. Asiakassuhteen kehittäminen ja ylläpitäminen ovat myynnissä erittäin tärkeät. Ehkä asiakkaat ostavat juuri siksi muualta, että ovat saaneet kehitettyä itselleen hyvän suhteen myyjään. Itse pitäisi pystyä kehittämään suhteita uusiin asiakkaisiin ja luomaan oman hyvän asiakaskunnan.

Näitä ajatuksia herätti Petteri Hakalan ja Lalle Michelsonin kirja Myynninmurtajat, 20 uskomusta B2B-myynnistä.

P.K.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s