Digital Sales Day – mitä jäi mieleen?

Digital Sales Day oli tuhti paketti myynnin ammattilaisten webinaareja, joissa käsiteltiin nykyhetken ja tulevaisuuden myynnin näkymiä, eritoten digitalisuutta hyödyntäen. Päällimmäisenä asiantuntijapuheenvuoroista mieleen jäi tekoäly, personointi sekä henkilöbrändäys. Tekoäly on viime vuosina puhuttanut yhä enemmän, ja tällä tulee olemaan merkittävä osa tulevaisuuden liiketoiminnassa. Edelläkävijät ovat nyt jo vieneet automatisoinnin uudelle tasolle, kun chatbotit käyvät asiakkaan kanssa keskustelua työntekijän sijaan ja robotteja kehitetään jatkuvasti vastaamaan paremmin työelämän tarpeisiin.

Itse suhtaudun hieman varovaisesti tekoälyn tuomiin mahdollisuuksiin. Ymmärrän, että se on osa tulevaisuutta, mutta olen huolissani tietoturva-asioista ja siitä, selvitetäänkö mahdolliset riskit tarpeeksi hyvin ennen kuin uusia ominaisuuksia otetaan käyttöön. Välillä tuntuu, että kehityksen vauhti on turhan kova, ja yritysten paineet pysyä ajan hermoilla saattaa johtaa hätiköityihin ratkaisuihin. Meistä kerätään kuitenkin jatkuvasti yhä enemmän ja enemmän dataa, joten tietosuoja-asiat tulisi mielestäni olla jokseenkin paremmin ymmärryksessä, puhuttiinpa sitten yrityksistä tai kuluttajista. Tällä hetkellä näyttää, että verkossa vallitsevat ns. viidakon lait, ja vain alaan perehtynyt ymmärtää tuon toimintaympäristön lainalaisuudet.

hand-2692450_1920

Aiheena tekoäly vaatii itseltäni ehdottomasti enemmän pureskelua, mutta helpommin lähestyttäviä aiheitakin löytyi. Personointi ja persoonallisuuden huomiointi myynnissä oli yksi näistä. Jokainen ostaja on oma erilainen yksilönsä ja erilaiset persoonallisuudet tulisi huomioida jo myyntiprosessin alkuvaiheessa. Myös yritysten tulisi erottua joukosta persoonallaan, kun omaperäisyys, outous ja rajojen rikkominen on nyt in. Toisena mieleen jäi social selling, ja tästä erityisesti henkilöbrändäyksen merkitys. Sosiaalinen media on tämän päivän markkinakanava, jossa myös kauppa käy kuumana. Tosiasia kuitenkin on, että yksittäisillä henkilöillä on somessa enemmän seuraajia kuin esimerkiksi yritystileillä. Yritykset ovat somessa monesti ns kasvottomia, kun taas henkilöihin on helpompi samaistua. Henkilöbrändäystä olisi syytä miettiä ammatillisessa mielessä yritysten sisällä, mutta myös toki omana yksilönä.

Itse en ole ollut aktiivinen sosiaalisessa mediassa ammatillisessa mielessä, koska en ehkä ole löytänyt vielä ns “omaa alaani”, tai en koe olevani vielä valmis hyppäämään tuohon maailmaan mukaan. Some voi olla valtava ponnahduslauta ja mahdollisuuksien pelikenttä, mutta kuten asioissa yleensä, kolikolla on myös se nurja puoli. Yksi harkitsematon twiitti tai postaus voi saada aikaan armottoman julkisen “teurastuksen”, joka on kohtuuton rangaistus ajattelemattomuudesta, tietämättömyydestä tai poikkeavan mielipiteen esittämisestä. Kuitenkin, aion haastaa itseni, ja miettiä paikkaani somessa myös ammatillisesta näkökulmasta. Jos yrityksille sanotaan, että on sama kuin näitä ei olisi olemassa, jos yritystä ei löydy somesta, niin saman voisi sanoa kohta jo työelämästä. Olitpa sitten työnhakija, työntekijä, johtaja tai muu ammatin harjoittaja, jos sinua ei löydy somesta, ammatillisista verkostoista, niin et ole mukana työmarkkinoilla.

 

K.W.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s