Ajankohtaisia asioita työelämästäni

Korvaavana tehtävä lokakuun lähipäivien poissaolosta kirjoitan hieman ajankohtaisia asioita omalta työpaikaltani liittyen myyntiin ja avainlukuihin. Työpaikkani on Lempäälän Ideaparkissa sijaitseva ruotsalainen vaateliike. Muotivaatteiden vähittäiskaupassa seurataan aktiivisesti tiettyjä lukuja. Lukuja kutsutaan avainluvuiksi ja lukuja verrataan aina viime vuoteen. Olemme kiinnostuneita kävijämääristä ja analysoimme niitä jatkuvasti. Kaikki kauppakeskustapahtumat ja muut ympäristössä tapahtuvat tapahtumat vaikuttavat hurjasti kävijämääriin. Monet kauppakeskukset järjestävät paljon kaikenlaisia tapahtumia. Tapahtumat perustuvat tarjouksiin ja hintoihin, mutta nykyään myös paljon kaikkeen muuhun toimintaan. Esimerkiksi kuumimpiin esiintyviin artisteihin ja muihin harrastetoimintaan liittyviin asioihin. Samalla se tuo kävijöitä ja asiakkaita ostoskeskuksiin. Nykyään ei enää riitä pelkkä shoppailukokemus. Kuluttajat vaativat enemmän tullakseen kauppakeskuksiin.

Kävijöiden lisäksi seuraamme ostavien asiakkaiden prosenttia eli kuinka moni myymälässä kävijä ostaa. Tämä luvun nostamisesta juuri kilpailimme ketjun myymälöiden välillä. Lukuun pystyy vaikuttamaan erilaisten toimenpiteiden kautta. Olemme pääasiassa itsepalvelumyymälä ja autamme toki tarvittaessa asiakasta. Kilpailun ajan meidän myymälässä keskityttiin asiakkaiden aktiiviseen huomiointiin ja henkilökohtaiseen palveluun. Kaikille asiakkaille tarjottiin apua. Näiden asioiden lisäksi kiinnitimme erityistä huomiota ajankohtaisiin edullisiin helposti ostettaviin tuotteisiin, joita ovat mm. pipot, hanskat ja huivit. Tarkoituksena saada mahdollisimman moni kävijä ostamaan edes jotain. Näitä tuotteita laitoimme esiin useampaan paikkaan. Pyrimme siis herättämään asiakkaan tarpeen juuri tässä alkutalven ja pakkasten tullessa. Ideaparkissa on yleensä hyvät ostaja% luvut. Ihmiset tulevat sinne ostamaan eikä synny pelkkää läpikulku liikettä mitä katutason myymälöihin syntyy.

Ensi viikolla kilpailemme taas. Nyt kilpailun luvuista seuraamme kappale per asiakas ja keskiostos. Nämä luvut kertovat tarkemmin yksittäisestä asiakkaasta ja siitä paljonko hän käyttää rahaa yhdellä ostokerralla ja montako tuotetta hän kertaostolla ostaa.  Jokainen kuluttaja varmasti huomaa, että kaikissa kaupoissa on kassoilla jotain pientä ja edullista tarjolla. Näillä kassatuotteilla pystytään vaikuttamaan juuri näihin lukuihin. Myös nämä kassatuotteet ovat edullisia ja helposti ostettavia. Näissä tuotteissa on yleensä hyvät katteet. Erityisen tärkeää on huomioida ajankohtaisuus.

Vaatekaupassa myyntii vaikuttaa hyvin paljon ajankohtaisuus. Toki suuret linjat on huomioitu jo vuosisuunnitelmaa tehtäessä, mutta yhtä tärkeä on reagoida säiden muutoksiin. Varsinkin nykyisin kuin säät ovat hyvin vaihtelevia on syytä niitä seurata, myytkö sadetakkia vai toppatakkia. Asiakkaan tarve on siis tunnettava myös tällaisessa itsepalvelukaupassa. Tuotteet on osattava laittaa esiin ajankohtaisesti ja houkuttelevasti. Asiakkaalle on pyrittävä luomaan tarve juuri sille hetkelle, kun hän sisään kauppaan astuu. Huomaan myös ruokakauppojen aktivoituneen tässä ajankohtaisuus asiassa. Moniin ruokakauppoihin on tullut satokausikalentereita ja ruokareseptejä tarjolle niitä koskien. Myös kaikki juhlat on huomioitu ajankohtaisilla tuotevalikoimilla. Juuri nyt näkee paljon halloween tuotteita monissa paikossa.

Kilpailujen tarkoitus on tehdä lisää kauppaa, mutta myös motivoida myyjiä. Kilpailuista on aina palkintoina jotain rahanarvoista. Kilpailujen palkinnot vaihtelevat henkilökohtaisten palkintojen ja henkilökunnan yhteisten palkintojen välillä.  Yhteisten palkintojen tarkoitus on kasvattaa tiimihenkeä, kun palkintoina on jotain yhteistä kivaa tekemistä, ja henkilökohtaisten palkintojen tarkoitus on motivoida henkilöstöä tekemään parempia suorituksia työssään, joka johtaa hyvään myynnilliseen lopputulokseen ja pitää henkilöstön työvireessä. Innostus henkilöstössä kilpailujen alkaessa on aina mukavaa seurattavaa.

Vaikka kilpailemme avainluvuista, on kuitenkin kaikkein tärkein itse asiakas. Kilpailu on erittäin kovaa muotialalla ja jokaiselle asiakkaalle tulee jäädä mieleen hyvä ostokokemus. Se pyritään tekemään ystävällisellä asiakaspalvelulla ja kaikkien asiakkaiden huomioimisella. Asiakkaan tullessa kassalle saattaa se olla ainoa kontakti asiakkaaseen koko myymälässä käynnin aikana, se pyritään tekemään huolella. Kassalla vielä kysymme asiakkaalta löysikö hän kaiken etsimänsä. Näin asiakkaalle jää mielikuva, että hänestä välitetään. Lopuksi vielä tervehdys, hymy ja kiitokset. Ne eivät maksa mitään ja kaikille jää hyvä mieli.

P.K.

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s