Innovaation merkitys

Luin helmikuun kirjalistasta Juha Saarnion ja Marja Hamilon kirja: “Innovaation Alkulähteillä”. Kirja oli helposti luettava ja opin esimerkiksi idean, keksinnön ja innovaation eron: Idea on yleensä uusi ajatus. Keksintö on ratkaisu idealle. Keksintö muuttuu innovaatioksi, kun siitä tulee kaupallinen.

Uudet innovaatiot syntyvät usein sattumalta. Ensiksi etsitään ratkaisua idealle ja sen kautta tuleekin parempi idea ja sille innovaatio. Innovaatiot syntyvät usein myös pakosta. Yrityksen on esimerkiksi pakko saada uusia tuotteita tai palveluita, jotta liiketoiminta voi jatkua.

Kuluttajat ovat lopuksi ne, jotka ostavat tuotteen. Kuluttajia on viisasta ottaa mukaan innovaation prosessiin, koska he osaavat kertoa mitä tarvitsevat. Tavalliset kuluttajat eivät usein ymmärrä, miten pitkällä teknologia jo on ja mitä kaikkea on jo mahdollista toteuttaa. Parhaat ideat ovat lähtöisin kuulemma asiakkailta.

Kenellä tahansa voi olla hyvä idea, joten yritysten kannattaa kannustaa innovointia ja luoda sopiva ilmapiiri siihen. Yrityksen kulttuuri, eli esimerkiksi sen arvot, visio, toimintatapa ja tavoitteet vaikuttavat motivoivaan ilmapiiriin. Innovointiin kannustaminen voi olla vaikeampaa perinteisessä, juurtuneessa yrityksessä. Usein uudet yritykset ovat innovatiivisempia, koska he eivät pelkää uutta. Innovaatiot merkitsevät usein muutosta yrityksessä. Vanhasta ja turvallisesti ei mielellään luovuta. Muutoksen tarvetta ei ymmärretä, jos yrityksellä menee hyvin. Innovaation vaikutukset on hyvä tutkia ja suunnitella kunnolla, jotta muutosta ja hyödyt yritykselle pystyy perustella paremmin.

Markkinat päättävät loppujen lopuksi tuleeko tuote pärjäämään. Markkinoita ei hallitse kukaan, vaan niihin vaikuttavat yksilöt, organisaatiot ja ympäristö. Yritykset pyrkivät tietenkin monopolimarkkinaan, koska se tuo kilpailu- ja hinnoitteluetua. Yrityksellä on monopoli, kun he ovat tuotteen tai palvelun ainoa tarjoaja. Markkinat voivat muuttua erittäin nopeasti ja siitä syystä hyvän ja erinomaisen innovaation ero on ajoitus. Tämä vaatii jatkuvaa tuoteseurantaa. Välillä täytyy reagoida salaman nopeasti, välillä taas kärsivällisyys on valtti. Lisäksi täytyy osata aistia milloin kehittäminen tulee lopettaa tai miten sen suuntaa voi muuttaa.

Yritykset panostavat usein liikaa idean synnyttämiseen. Todellinen arvo syntyy vasta myöhemmin. Epäonnistunutta innovaatiota kannattaa analysoida tarkasti. Innovaation ensimmäinen versio ei ole usein lopullinen. Nykyään epäonnistumisiin melkein kannustetaan, koska niiden analysoinnin avulla opitaan uusia asioita ja tuloksista voidaan luoda uusi innovaatio.

Liikevaihtoa tuo monta pientä innovaatiota yhden suuren sijan. Kaikista parhaat innovaatiot ovat ne, joita voi kehittää tulevaisuudessa eteenpäin. Täytyy muistaa, että rutiinien tehostaminen ja olemassa olevan tuotteen parannus ovat innovaatioita kuten uudet radikaaliset ratkaisut ja tuotteet.

Uusi innovaatio voi tuoda markkinoille uuden tuotteen, joka tyydyttää asiakkaan tarpeita ja nostaa sen kautta asiakastyytyväisyyttä. Yrityksen arvo asiakkaalle nousee, joka käyttää yritystä uudestaan ja parhaassa tapauksessa suosittelee sitä myös eteenpäin.

Uusien innovaatioiden avulla voi myös syntyä uusia toimialoja, jonka kautta uusia yrityksiä ja lisää työpaikkoja. Innovaatiolla voi olla positiivinen vaikutus kansantaloudelle

Kaisa

2 comments

  1. Sanna

    Mainitsit, että tavalliset kuluttajat eivät usein ymmärrä, miten pitkällä teknologia jo on ja mitä kaikkea on jo mahdollista toteuttaa. Tästä tuli mieleen Henry Fordin lausahdus siitä, että jos hän olisi aikanaan kysynyt asiakkailtaan, mitä nämä haluavat, he olisivat todennäköisesti toivoneet vain nopeampia hevosia. Eli asiakkaiden toiveita on kyllä hyvä kuunnella, mutta kyllä niitä omiakin innovaatioita tarvitaan.

    Like

    • kouluprojekti

      Tuntuu, että kuluttajat eivät uskalla kertoa tai ajatella mitä he voisi tarvita tai haluta. Ja luulen sen johtuvan siitä, että kuluttajat ei oikein tiedä/ymmärrä mitä on jo mahdollista toteuttaa. Mutta niin kuin sanoit asiakkaiden toiveita on hyvä kuunnella, koska siitä voi joku toinen, joka tietää sen olevan mahdollista, saada hyvän innovaation./Kaisa

      Like

Leave a comment